Полі́тика (від грец. πολιτική діяльність самоуправління в полісі (місто, держава), а подалі — «мистецтво управління» державою і суспільством) — цілеспрямована діяльність пов'язана з прийняттям відповідальних рішень у галузі взаємовідносин між різними суспільними групами, державами й народами, пов'язана із боротьбою за здобуття або утримання
державної влади як знаряддя регулювання і формування цих стосунків.
[5]
Політика справляє потужний регулятивний вплив на людську поведінку
і потребує наполегливої моральної
регуляції.
Політичні
події, політичні новини щоразу, мов магніт, притягують нас до газети або
телевізора, і нікому не треба пояснювати, звідкіля в нас до них така цікавість.
Досить
розповсюдженим є й переконання, що політики люди непевні, що взагалі робити
політику можна тільки «брудними руками». Коли ми прагнемо від когось щирості –
ми наполягаємо, щоб з нами розмовляли «без політики» Разом з тим не
припиняються спроби концептуально «примирити» етику і політику; в палких
дискусіях щодо характеру їх співвідношення протягом останніх десятиліть брали
участь такі відомі західні мислителі, як К.-О. Апель, Ю. Габермас, О. Геффе,
Г.-К. Кальтенбруннер, К. Касторіадіс, Е. Левінас, П. Рікер. Р. Рорті та
ін. Що ж до намагань узгодити вказані галузі в самому реальному житті, то такі
намагання, як і їх поки що досить-таки сумнівні результати, у всіх на очах. [12]
Е́тика (лат. ethica, від грец. ήυος — звичай) - наука, що вивчає мораль.
[5]
Нинішня
суперечливість поглядів на співвідношення етики й політики має свою
передісторію. В європейській думці здавна протистоять одна одній (а в чомусь, можливо,
одна одну й доповнюють) дві принципові концепції такого співвідношення, авторами
яких є Арістотель і визначний італійський політичний діяч і мислитель епохи Відродження
Н. Мак'явеллі (1469–1527).
Осмислюючи
структуру політичного життя в її онтологічному аспекті, не зайве звернути увагу
на вже згадуваний вище відтінок самодостатності, що виводить політичне життя
(«біос політикос», за Арістотелем) за межі будь-яких завершених
раціонально-прагматичних спрямувань, обумовлюючи його постійну прилеглість до
естетично-ігрових аспектів людського буття. Власне політик – це завжди людина,
котра не тільки прагне досягти якихось об'єктивних результатів, але й живе
політикою, політичними стосунками – а отже, грає. Відома теза нідерландського
історика культури Й. Хейзінги (1872–1945) про «Людину, що грає» (homo ludens)
тут виявляється саме до речі, якщо тільки надмірно її не спрощувати, не
позбавляти екзистенційної глибини. Так, справжня, висока політика – це завжди і
гра, і мистецтво: наведений вище вислів Арістотеля про «міське мистецтво»
політики повертається тут до нас другою стороною втіленої в ньому правди. Без
упередження споглядаючи захоплюючі політичні вистави хоча б на підмостках
нашого сьогодення, ми не можемо не віддавати належне чудовій грі
політиків-виконавців, мудрій запопадливості й витонченому смаку незримих
режисерів – або не обурюватися з відсутності усіх цих очікуваних якостей. Вихолощувати
з політики цей її художньо-ігровий аспект – значить, не зважати на її
онтологічну специфіку. Водночас слід мати на увазі, що наявність подібного
аспекту сама по собі ще більше ускладнює завдання внесення в реальність
політичного життя етичних настанов і цінностей. [3]
Як
ми бачили на прикладі аналізу стосунків етики і політики, взаємоузгодження цих
галузей виявляється досяжним на власне онтологічній основі, тобто виходячи з
розгляду їх як особливого типу людської реальності. Повернення до цієї ж основи
знерідка демонструє нам і сучасна інтерпретація даного кола проблем.
Звичайно, і політика, і мораль збігаються в тому відношенні, що як та,
так і інша у свій спосіб вчать і налаштовують
людей жити разом, – отже, у просторі безпосереднього людського спілкування.
Саме реальність політичного життя спонукає до
утвердження або відстоювання певного своєкорисливого групового або індивідуального інтересу. Годі й доводити, що з категорії спілкування самої по
собі ми нині жодного «працюючого» визначення політики вже не отримаємо, тим
часом сутність останньої набуває повної виразності саме на тому зрізі людського
існування, де спілкування й інтерес постають, як взаємовизначальні чинники, –
звідси й проблеми влади, її розподілу. Там, де закінчуються наявні інтереси
людських індивідів і груп, доходить своєї межі й компетенція політики як такої,
тим часом як спілкування загалом, і особливо в його етичному окресленні, аж
ніяк не обмежується відстоювання інтересу, навпаки, вона набуває найбільш
досконалих і змістовних своїх форм – пошуків взаєморозуміння, співчуття,
безкорисливої симпатії. [9]
Що
ж до наших вітчизняних реалій, то вони через занадто відомі причини засвідчують
не стільки внутрішні етичні складності, властиві політичній культурі, скільки
невисокий стан розвитку останньої, до того ж на тлі несприятливих для такого
розвитку зовнішніх умов. Люди, що
ми їх маємо визнавати за політиків, сприйнявши відоме гасло «політика – це
брудна справа» як своє особисте кредо,
часто-густо поводять себе так, немовби моральний закон писаний взагалі не для
них. І все ж іншого способу морально оздоровити політику, крім розвитку самої
політичної культури, так само як і культури загалом, – у нас немає. Свобода,
котру важливо не загубити й не зрадити, зрештою створює потреби, відповіддю на
які стає поступове нарощування онтології «нормального» в європейському
розумінні політичного життя. Якщо, за М. Шелером, людина – це істота, яка вміє
казати «ні», – політик самим своїм існуванням каже «так» світові, в якому панує аморальність і брехня. Ми повинні cказати «ні» нестійким
началам вітчизняної демократії, що нахабно
руйнує наші етичні ідеали.
Список
використаної літератури
1. Див.. Грушевський М. Історія
України-Руси: В 11 т. 12 кн. К., 1993. Т. 3. С. 352–377.
2. Соловьев
В. С. Оправдание добра. Нравственная философия // Соловьев В. С. Соч.: В 2 т. М., 1990. Т. 1. С. 454.
3. Кант
И. О поговорке «Может быть, это и верно в теории, но не годится для
практики» // Кант И. Соч.: В 6 т. М., 1965. Т. 4. Ч. 2. С. 78.
4. Нерсесянц
В. С. Философия права М., 1998. С. 17, 20.
5. Боткин
Л. М. Итальянское Возрождение в поисках индивидуальности.
М., 1989. С. 187.
6. Мак'явеллі Н. Флорентійські хроніки; Державець. К., 1998. С. 434.
7. Вебер М. Политика как призвание и профессия // Вебер М. Избранные произведения М., 1990. С. 703.
8. Рікер П. Навколо
політики. К., 1995. С. 30.
9. Див.,
напр.: Элиаде М. Аспекты мифа. М., 1995. С. 31–47.
10. Топоров
В. Н. Святость и святые в русской духовной культуре. Т. 1.
Первый век христианства на Руси. М., 1995. С. 446, 476.
11. Розгляд
політики як «демонстраційної моделі» див., напр.: Бодрийар Ж. О совращении // Ad marginem'93. Ежегодник. М., 1994.
С. 352–353.
12. Мак'явеллі Н. Флорентійські хроніки; Державець. К., 1998. С. 440.
|